Analiza zmian stawek robocizny kosztorysowej w 4 kw. 2024 r. w stosunku do 4 kw. 2023 r. na tle informacji dotyczących inflacji i wzrostu przeciętnego wynagrodzenia, cyklicznie ogłaszanych przez GUS
Rutynowo porównajmy, jak na tym tle kształtują się zmiany wynagrodzeń w tym okresie?
Dane opublikowane w obwieszczeniu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 25 listopada 2024 r. w sprawie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w październiku 2024 r. nadal są dobre dla zatrudnionych.
Zgodnie bowiem z treścią wymienionego obwieszczenia wynagrodzenie to wynosiło 8316,57 zł. Z kolei w odpowiednim okresie ubiegłego roku, według obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 21 listopada 2023 r., kształtowało się ono na poziomie 7 544,98 zł. Zanotowany wzrost wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w skali ostatnich 12 miesięcy wyniósł więc 10,2%, czyli o 5,2 punktu procentowego więcej niż zwyżka cen towarów i usług konsumpcyjnych w analogicznym okresie. Tempo wzrostu płac w październiku, sięgające ponad 10,0% w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku, jest więc nadal dużo wyższe niż inflacja. W ujęciu miesięcznym przeciętne wynagrodzenie w październiku wzrosło w stosunku do odpowiedniego wynagrodzenia z września (8140,58 zł) br. o 2,2%.
Można więc stwierdzić, że w październiku 2024 r., tak jak w analogicznym miesiącu ub. roku, mamy do czynienia ze wzrostem siły nabywczej przeciętnych wynagrodzeń, których wzrost znacząco przekroczył inflację. Po przeanalizowaniu porównywalnych danych z wcześniejszych miesięcy nie ulega wątpliwości, że płace nominalne rosną w tempie wyższym od zwyżek cen towarów i usług. Tak więc od sierpnia 2023 r. w Polsce utrzymuje się wzrost płac realnych (patrz artykuł „Analiza zmian stawek robocizny kosztorysowej w 4 kw. 2023 r. w stosunku do 4 kw. 2022 r. na tle ogłoszonej przez GUS inflacji i wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w październiku” opublikowany w RAPORTSEKOCENBUD).
Czy zmiany stawek robocizny do kosztorysowania robót budowlanych, publikowanych w tym czasie w wydawnictwach SEKOCENBUD, nadążyły za wzrostem wynagrodzeń w sektorze przedsiębiorstw?
Tradycyjnie porównamy stawki z 4 kwartału br., w stosunku do stawek z 4 kwartału poprzedniego roku, a więc z 2023 r. Rutynowo przypominamy, że kwartalne stawki robocizny kosztorysowej zawarte w naszych publikacjach cenowych pochodzą głównie z notowań respondentów SEKOCENBUD, realizowanych w pierwszym miesiącu każdego kwartału. Pierwszy miesiąc 4 kwartału to październik, więc taka analiza porównawcza jest zasadna, ponieważ obejmuje porównanie stawek robocizny kosztorysowej w październiku 2024 r. w stosunku do października 2023 r.
W tabeli zamieszczonej poniżej przedstawiamy zmiany stawek robocizny kosztorysowej w skali kraju, pochodzących z notowań prowadzonych w czwartych kwartałach 2023 r. i 2024 r.
Z powyższego zestawienia wynika, że w analizowanym okresie wzrosty zarówno stawek netto jak i brutto we wszystkich rodzajach robót przegoniły zmiany przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, ogłoszonego przez GUS. Oczywiście znacząco przekroczyły również inflację konsumencką. Ten trend utrzymuje się już od ponad roku.
Mamy nadzieję, że tak dobre relacje wskaźników zmian stawek robocizny kosztorysowej na tle inflacji i zmian przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw satysfakcjonują wreszcie wszystkich wykonawców robót budowlanych. W latach 2021 i 2022 relacje te nie były bowiem tak zadawalające z punktu widzenia wykonawców, o czym pisaliśmy w artykułach publikowanych w RAPORTSEKOCENBUD.
Materiały źródłowe:
Najczęściej czytane :
- Współczynniki regionalne w wersji elektronicznej (CD/online) cenników SEKOCENBUD
- Zmiany stawek robocizny kosztorysowej i narzutów w pierwszym półroczu 2024 r., w Informacjach o stawkach robocizny kosztorysowej oraz cenach pracy sprzętu budowlanego – IRS
- Analiza zmian stawek robocizny kosztorysowej publikowanych w wydawnictwie „Informacja o stawkach robocizny kosztorysowej oraz cenach pracy sprzętu budowlanego – IRS” SEKOCENBUD w okresie od 4 kw. 2006 r. do 1 kw. 2024 r.