Indywidualna wycena kosztów transportu materiałów budowlanych w programie SeKo PRIX
W ostatnim czasie do Redakcji SEKOCENBUD wpływają pytania odnośnie indywidualnych wycen transportu materiałów budowlanych. W związku z dość dużym zainteresowaniem powyższą tematyką, omówimy jak można wycenić koszty transportu materiałów budowlanych o dużych gabarytach, na przykładzie konkretnego przypadku – wyceny sporządzonej dla jednego z klientów naszej firmy.
Pierwotnie koszty transportu materiałów były uwzględnione w cenie ofertowej ale ze względu na wskazanie przez Zleceniodawcę innego miejsca dostawy ładunków oraz wynikające stąd przekroczenie odległości transportu ponad limity określone w umowie (nie powodujące zmiany ceny) zaszła konieczność dodatkowej kalkulacji kosztów transportu dla nowego miejsca dostawy. Zgodnie z przesłanymi danymi, umowa zawarta pomiędzy Zleceniodawcą a Zleceniobiorcą dotyczyła przewiezienia ładunków o parametrach:
- ilość ładunków (kursów) – 34;
- masa pojedynczego ładunku - 13,50 t;
- długość ładunku 17 metrów;
- odległość pomiędzy miejscem załadunku a wyładunku - 237 kilometrów (dla nowego miejsca dostawy).
Zapisy umowy dotyczyły również bardzo ważnej kwestii, a mianowicie czynności załadunku i wyładunku materiałów budowlanych ze środków transportu. Koszty wykonania tych czynności standardowo są składnikiem tzw. kosztów zakupu. W rozpatrywanym przypadku załadunek oraz wyładunek były po stronie Zleceniodawcy, jednakże w innym przypadku, gdyby załadunek i wyładunek były realizowane przez Zleceniobiorcę należałoby w kalkulacji kosztów transportu uwzględnić roboty związane z załadunkiem i wyładunkiem. W takim przypadku istotne byłoby zwrócenie szczególnej uwagi na sposób załadunku/wyładunku, dobór jednostki sprzętowej użytej do załadunku/wyładunku, masę ładunku oraz kategorię ładunku (I – IV).
Przystępujemy do wykonania wyceny w programie do kosztorysowania SeKo PRIX. Zgodnie z warunkami umowy wycena została opracowana „metodą szczegółową” w oparciu o katalog nakładów rzeczowych (KNR) oraz ceny i stawki z systemu SEKOCENBUD autorstwa OWEOB PROMOCJA Sp. z o.o.
Na rynku dostępne są różne KNR-y umożliwiające wycenę przedmiotowych robót. Dla potrzeb niniejszego przykładu przyjęliśmy następujące założenia:
- podstawa wyceny: katalog – KNR AT-06 Transport zewnętrzny materiałów budowlanych (wydawca Athenasoft),
- cenniki RMS systemu SEKOCENBUD dostępne na CD oraz on-line – Informacje kwartalne RMS
(IMB, IMI, IME, IRS, SEKOCENBUD.NET) – poziom cen: 4 kwartał 2020 rok.
Kalkulując koszt przewozu materiałów budowlanych skorzystamy z Tablicy 0108 KNR AT-06. Przy wyborze właściwych pozycji musimy zwrócić uwagę na klasę nawierzchni drogi po której będzie odbywał się transport. Klasę nawierzchni wybieramy z poniższej tablicy:
W omawianym przypadku wybieramy klasę nawierzchni (I) gdyż cała trasa przebiega po drogach z nawierzchnią bitumiczną.
Wstawiamy poniższe pozycje:
Następnie wybieramy z biuletynu IRS odpowiednią jednostkę sprzętową do przewozu ładunku, w tym przypadku – Zestaw niskopodwoziowy do 16 t oraz uzupełniamy ilości robót i krotność pozycji.
Zgodnie z danymi wyjściowymi długość trasy wynosi 237 km, dlatego też została przyjęta krotność pozycji KNR AT-06 0108-0400 równa (237-1), odpowiadająca długości trasy 237 km pomniejszonej o 1 km, gdyż koszt transportu za pierwszy kilometr uwzględniony został w pozycji KNR AT-06 0108-0100.
Po wprowadzeniu tych informacji otrzymujemy wynikowy koszt transportu materiałów dla założonych warunków.
W tym miejscu należy wyjaśnić, powtarzającą się w korespondencji, wątpliwość odnośnie długości trasy, a mianowicie „…czy zwiększyć ilość kilometrów o trasę powrotną…”. Zgodnie z założeniami szczegółowymi katalogu KNR AT-06 punkt 2.4 „Jednostką obmiaru dla przewozu materiałów budowlanych jest kurs. Przez kurs należy rozumieć przejazd z ładunkiem i przebycie drogi powrotnej pustym pojazdem do miejsca załadunku”.
Mając na uwadze powyższe nie należy do ilości kilometrów z miejsca załadunku do miejsca wyładunku materiałów doliczać drogi powrotnej środka transportu.
Wynik wykonanej kalkulacji można przedstawić i wydrukować w widoku uproszczonym kosztorysu.
Z wykonanej kalkulacji kosztów transportu materiałów budowlanych wynika że:
- koszt jednego kursu wynosi 2 023,36 zł netto,
- całkowity koszt przewozu ładunku wynosi 68 794,24 zł netto.
Najczęściej czytane :
- Współczynniki regionalne w wersji elektronicznej (CD/online) cenników SEKOCENBUD
- Zmiany stawek robocizny kosztorysowej i narzutów w pierwszym półroczu 2024 r., w Informacjach o stawkach robocizny kosztorysowej oraz cenach pracy sprzętu budowlanego – IRS
- Analiza zmian stawek robocizny kosztorysowej publikowanych w wydawnictwie „Informacja o stawkach robocizny kosztorysowej oraz cenach pracy sprzętu budowlanego – IRS” SEKOCENBUD w okresie od 4 kw. 2006 r. do 1 kw. 2024 r.