KONCEPCJA WDROŻENIA PRZEPISÓW DYREKTYW PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO W ZAKRESIE ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH - uwagi Izby Projektowania Budowlanego
Nasze UWAGI przedstawiamy w podziale na propozycje zawarte w Informacji o koncepcji wdrożenia przepisów dyrektyw w zakresie zamówień publicznych, które oceniamy jako szczególnie korzystne w aspekcie funkcjonowania zamówień publicznych na usługi i roboty budowlane. Przedstawiamy również dodatkowe propozycje, do proponowanego rozwiązania, które wpłynęłyby na dalsze usprawnienie procesów inwestycyjno-budowlanych.
Mamy świadomość, że niektóre z nasze propozycji, jako wykraczające poza zakres działania Urzędu Zamówień Publicznych, będą wymagały, także decyzji innych organów Państwa.
Wobec braku w przepisach krajowych regulacji dotyczących ustawowego określenia zasad przygotowania i organizacji inwestycji budowlanych realizowanych ze środków publicznych i obowiązków inwestora tych inwestycji - dyskusję tę i odpowiednią regulację powinno się podjąć. Doświadczenia światowe wskazują, że na początkowym etapie przygotowania inwestycji, tj. jej programowania, daje się uzyskać największe oszczędności. Niestety ten etap przygotowania inwestycji w Polsce nie jest uregulowany.
Deklaruję gotowość naszych specjalistów w ewentualnych dyskusjach, objaśnianiu i uzasadnianiu przedstawionych propozycji.
UWAGI
do Informacji o koncepcji wdrożenia przepisów dyrektyw w zakresie zamówień publicznych, upublicznionej przez Urząd Zamówień Publicznych 17.12.2014r.
Izba przekazuje aprobatę dla Urzędu Zamówień Publicznych za upublicznienie przedmiotowej Informacji. Jej udostępnienie wpłynie uspokajająco na zamawiających i wykonawców usług i robót budowlanych, ponieważ zawiera ona informacje o propozycjach usunięcia wielu mankamentów dotychczasowych regulacji i stanowi kontynuację korzystnych zmian zawartych w nowelizacji ustawy – Dz. U. z 2014r., poz. 1232.
Jako szczególnie korzystne rozwiązania oceniamy:
- uznanie procedury negocjacyjnej z ogłoszeniem i dialogu konkurencyjnego za równoważne z przetargiem nieograniczonym i ograniczonym,
- uwzględnienie w regulacji stosowania technologii BIM w zamówieniach usług i robót budowlanych, której stosowanie przyniesie także korzyści pozostałym uczestnikom procesu inwestycyjno-budowlanego i gospodarce,
- możliwość przeprowadzenia konkursu ograniczonego (z prekwalifikacją), który, gdyby był szerzej stosowany w zamówieniach publicznych o prace projektowe i w procedurze „projektuj i buduj” - dawałby szansę wyboru, z pośród kilku zaprezentowanych wariantów, rozwiązania najkorzystniejszego z uwzględnieniem elementów problematyki środowiskowej lub pomysłów innowacyjnych, które mogą pojawić się w niektórych koncepcjach. Warunkiem efektywnego funkcjonowania konkursów ograniczonych jest zwrot kosztów dla uczestników konkursu za ich sporządzenie, ale z udzieleniem licencji na zastosowanie pomysłów zawartych w koncepcjach - w ramach projektów i realizacji przedmiotu zamówienia.
- zawarte w dyrektywie klasycznej uwarunkowania i limity dopuszczalnych zmian w umowach
- o usługi i roboty budowlane, ułatwią również realizację tych zamówień i ograniczą ilości sporów sądowych między wykonawcą i zamawiającym,
- wprowadzenie jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia, obejmującego oświadczenia własne wykonawcy o posiadanych kwalifikacjach, warunkujących uczestnictwo w zamówieniach publicznych
- ograniczy znacząco biurokrację. Natomiast dla bezpieczeństwa obrotu gospodarczego w nowym Prawie zamówień publicznych powinna zostać zawarta regulacja uprawniająca zamawiającego do zawarcia umowy z wykonawcą, którego oferta uzyskała w kolejności drugą ocenę – w przypadku gdy wykonawca najkorzystniejszej oferty nie byłby w stanie przedłożyć dokumentów potwierdzających jego kwalifikacje,
- przewidywanie w nowej ustawie złagodzonej procedury dla zamówień o wartości większej od 30 tyś euro, a niższej od wartości progów unijnych
- również ułatwi funkcjonowanie gospodarki,
- zapowiedź wprowadzenia dwóch dokumentów, tj.:
- specyfikacji istotnych warunków zamówień, która będzie regulaminem postępowania, a jego treść określi rozporządzenie,
- opis przedmiotu zamówienia, specyfikacje techniczne i proponowane warunki umowy, będzie każdorazowo opracowywał zamawiający. - korzystne będzie również rozdzielenie funkcjonowania Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i Krajowej Izby Odwoławczej.
Ponadto, zdaniem Izby, w ramach nowego Prawa zamówień publicznych, w szczególności
w zamówieniach dotyczących usług i robót budowlanych, powinno się:
- przewidzieć i dopuścić szersze stosowanie zamówień z prawem opcji. We wszystkich etapach procesu inwestycyjno-budowlanego, tj. w okresie opracowywania projektów i wykonywania robót budowlanych, występuje wiele różnych okoliczności, których nie można jednoznacznie przewidzieć, a których skutki należy, dla dobra inwestycji, uwzględnić, tj. wprowadzić różne uzasadnione zmiany. Skutki tych zmian nie powinny obciążać finansowo wykonawcy – jak ma to miejsce obecnie. U zamawiającego powinny być zarezerwowane środki finansowe na ich pokrycie, jeżeli takie potrzeby wystąpią,
- wprowadzić dla inwestorów budowlanych przedsięwzięć publicznych, po zakończeniu inwestycji – obowiązek zamieszczenia na portalu Urzędu Zamówień Publicznych lub w Biuletynie Informacji Publicznej, albo w planowanym Rejestrze Budowlanym – sprawozdania (informacji) zawierającego zestawione porównawczo dane o zamówieniu,
z etapu:
- specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
- wyboru oferty i popisanej umowy,
- po zrealizowaniu przedmiotu zamówienia,
a dotyczących:
- podstawowych parametrów charakteryzujących przedmiot zamówienia,
- trybu postępowania, kryteriów oceny ofert, wyboru wykonawcy i jego wynagrodzenia określonego w umowie,
- ewentualnych zmian, ich ilości, wartości i powodów wprowadzenia wraz z syntetycznym uzasadnieniem,
- ewentualnych procesach sądowych, ich przedmiocie i ewentualnych sumach spornych oraz rozstrzygnięciach sądowych, jeżeli już zostały wydane.
Dane z takich sprawozdań stanowiłyby doskonały materiał informacyjno- pomocniczy dla organizatorów zamówień i uczestników postępowań o rynkowych danych podobnych zamówień, co wpłynęłoby korzystnie na efektywność gospodarczą przyszłych zamówień. Równocześnie stanowiłoby to przekazanie społeczeństwu informacji o wynikach całego procesu inwestycyjno-budowlanego na jego finiszu. Ponadto mobilizowałoby zamawiających do dbałości o pozytywny wynik postępowania po jego zakończeniu. W stanie obecnym jest przekazywany społeczeństwu duży zestaw informacji o zamówieniu na jego początku, a występuje brak informacji publicznej po jego finale. - Wnioskowany w dyrektywie klasycznej obowiązek uwzględniania w zamówieniach usług i robót budowlanych kosztów całego cyklu życia obiektów budowlanych, aczkolwiek słuszny, nie będzie mógł być realizowany. Warunkiem wdrożenia tej dyspozycji jest dysponowanie w Kraju wiedzą, metodologią i danymi do wykonywania tych obliczeń.
Uprzejmie informuję, że Izba Projektowania Budowlanego wystąpiła do Wiceministra właściwego ds. budownictwa, z wnioskiem o opracowanie, przez właściwą jednostkę naukowo-badawczą, metodologii liczenia kosztów obiektów budowlanych z całego cyklu życia oraz materiałów informacyjno-pomocniczych, z których powinno się pobierać odpowiednie parametry i dane kosztowe, w tym także dotyczące koszów środowiskowych. Propozycja taka była zawarta w piśmie z 20.02.2014r. w ramach zgłaszania wniosków do opracowania Resortu pt.: „Skrócona strategia dotycząca ładu przestrzennego i procesu inwestycyjno-budowlanego”. - Ponadto wnioskowaliśmy aby w ramach opracowywanej Strategii… zostały ujęte następujące zagadnienia:
- wdrożenia technologii informatycznej BIM w publicznych inwestycjach budowlanych w latach 2014-2020,
- bardziej szczegółowego niż dotychczas określenia wymagań dotyczących przygotowania inwestycji celu publicznego oraz poszerzenia obowiązków inwestora tych inwestycji, w tym w szczególności jego odpowiedzialności za wynik inwestowania i uzyskania planowanych efektów po zrealizowaniu przedsięwzięcia.
Wnioskowane poszerzenie obowiązków inwestora, związanych z przygotowaniem inwestycji i sterowania jej rozwojem, w szczególności powinno dotyczyć:
- zapewnienia wykonywania studiów i analiz przedprojektowych, potwierdzających wykonalność ekonomiczną celowość przedsięwzięcia oraz precyzujących jego podstawowe parametry,
- ustalenia podstawowych założeń przedsięwzięcia,
- przygotowania we własnym zakresie lub zapewnienie wykonania materiałów i danych wyjściowych do projektowania, jako doprecyzowujących opis przedmiotu zamówienia o wykonanie prac projektowych,
- wykonywania przejściowych oraz końcowej kontroli wyników projektowania,
- zarządzania procesem inwestycyjno-budowlanym w całym jego przebiegu.
Wnioski w tej sprawie zostały przekazane również do Przewodniczącego Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego. Niestety dotychczas Izba nie otrzymała formalnych stanowisk w tych sprawach. - Przekazaliśmy również informację, że w latach 2004-2007 Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej, na zamówienie Ministra Nauki i Informatyzacji oraz Ministra Infrastruktury (wówczas Ministra Budownictwa) wykonała Projekt celowy, pt: Krajowy system zarządzania budowlanymi przedsięwzięciami inwestycyjnymi finansowanymi z udziałem środków publicznych i pomocowych Unii Europejskiej. Opracowanie to powinno być dostępne w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Było ono wykonane jako podbudowa merytoryczna dla regulacji prawnej, dotyczącej zasad przygotowania i organizacji inwestycji budowlanych realizowanych ze środków publicznych – stanowiącej realizację Dezyderatu Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej Sejmu RP w tej sprawie – Załącznik Nr 1a.
Niestety do dzisiaj regulacje te nie zostały podjęte. Skutkuje to podejmowaniem realizacji niektórych budowlanych inwestycji publicznych bez oceny ich celowości oraz przygotowania danych wyjściowych do sporządzenia oferty o pracę projektowe, w satysfakcjonującym zakresie.
Dla przeciwdziałania powyższemu, zgodnie z wnioskami Projektu celowego, Izba w budowlanych inwestycjach publicznych, wnioskuje odrębne zamawianie:
- prac studialnych i przedprojektowych, w których zamówieniem podstawowym są studia i analizy prowadzące do ustalenia przedmiotu zakresu i wykonywalności przedsięwzięcia oraz odpowiednie rozstrzygnięcia inwestora, a także przygotowanie materiałów i danych wyjściowych do projektowania, jak również ewentualne opracowanie Programu funkcjonalno-użytkowego – jeżeli zamawiający przewiduje stosowanie formuły „projektuj i buduj”.
- prac projektowych, w których zamówieniem podstawowym jest zespół opracowań i projektów, służących do uzyskania opinii, uzgodnień i pozwoleń oraz opisu przedmiotu zamówienia na wykonanie robót budowlanych, w sposób wymagany ustawą Prawo zamówień publicznych, a także do ich wykonania i odbioru - oraz sprawowanie nadzoru autorskiego i wykonywanie ewentualnych projektów zamiennych i zamówień uzupełniających, w czasie wykonywania robót budowlanych.
Obecny stan skutkujący łączeniem w jednym zamówieniu studiów związanych z: wariantami lokalizacji inwestycji, przygotowania materiałów geodezyjnych i badań geotechnicznych oraz opracowania zespołu projektów przynosi wiele negatywnych następstw dla gospodarki i jednostek projektowania budowlanego.
W ramach prac studialnych i przedprojektowych powinny być co najmniej wykonywane:
- Wstępne studium wykonywalności przedsięwzięcia lub I etap Studium wykonywalności wraz z opracowaniami towarzyszącymi, których głównym celem jest analiza i ocena występujących potrzeb, propozycje różnych możliwych wariantów spełnienia tych potrzeb przez różne działania i wybór wariantu najkorzystniejszego – z odpowiednimi ocenami i ukierunkowaniami przez inwestora,
- Wstępne Założenia Przedsięwzięcia, określające podstawowe parametry projektowanego przedsięwzięcia wraz z opracowaniami towarzyszącymi - z ocenami i wskazówkami inwestora,
- Studium wykonywalności przedsięwzięcia lub II etap Studium wykonalności, oceniające wykonalność przedsięwzięcia, określające podstawowe parametry i wskaźniki oraz ocenę ekonomicznej efektywności – z decyzją inwestora,
- Program inwestycji i wartość kosztorysowa inwestycji, wymagane rozporządzeniem Rady Ministrów z 2 grudnia 2010r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz. U. z 2010r. Nr 238, poz. 1579) lub Podstawowe Założenia Przedsięwzięcia wraz z opracowaniami towarzyszącymi – z odpowiednimi decyzjami inwestora,
- Materiały i dane wyjściowe do projektowania, wyspecyfikowane w paragrafie 19 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 2 września 2004r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego (Dz. U. z 2004r. Nr 202, poz. 2072) - z wyjątkiem danych, dokumentów i materiałów posiadanych przez zamawiającego, które przewiduje określić w Załączniku Nr 2 do umowy i przekazać wykonawcy prac projektowych,
- Ewentualnie Program funkcjonalno-użytkowy, którego zakres określa rozporządzenia Ministra Infrastruktury, przywołane w pkt.e.
Natomiast zamówienia o wykonanie prac projektowych, powinny obejmować:
- Wielobranżowy Projekt Wstępny lub koncepcję projektową, wraz z opracowaniami towarzyszącymi, szczególnie potrzebny inwestorowi jeżeli w ramach dotychczasowych działań inwestor nie zapewnił sobie sprawdzenia czy na dysponowanej lokalizacji mieści się planowany program użytkowy, a projektowane obiekty mogą być zrealizowane za zaplanowane środki finansowe, przy uwarunkowaniach określonych dla tej inwestycji,
- Dokumentację geodezyjno-prawną, obejmującą zespół dokumentów i opracowań, które są niezbędne w przypadku gdy realizacja inwestycji wymaga zmian w podziale nieruchomości,
- Projekt budowlany wraz z opracowaniami towarzyszącymi stanowiący podstawę uzyskania opinii, uzgodnień i pozwolenia na budowę oraz sporządzenia projektów wykonawczych. Szczegółowy zakres i formę projektu budowlanego określa rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 25 kwietnia 2012r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz.U. z 2012r. poz.462). Zakres ten poszerzają dyspozycje wynikające z ustawy Prawo wodne, ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenie oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199. Poz. 1227 z późń. zm.), ustawy o drogach publicznych, o ochronie przeciwpożarowej i innych.
- Projekty wykonawcze oraz przedmiar robót i kosztorys inwestorski, których zakres i formę określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 2 września 2004r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno- użytkowego (Dz.U. z 2004r. Nr 202, poz. 2072) oraz rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 18 maja 2004r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzenia kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz. U. z 2004r. Nr 130, poz.1389),
- Specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, których zakres i formę określa rozporządzenie przywołane w pkt.d,
- Ewentualne opracowania kosztowe, właściwe dla każdego stadium projektowania i inne opracowania potrzebne inwestorowi, stosownie do specyfikacji inwestycji. - Powołując się na konstatację podaną w pkt. 5, części I-ej dyrektywy Nr 2014/24/WE (str.5), że „żaden przepis niniejszej dyrektywy nie zobowiązuje państw członkowskich do zlecania podmiotom zewnętrznym świadczenia usług, które chcą świadczyć samodzielnie lub zorganizować w sposób inny niż w drodze zamówień publicznych” – Izba wnioskuje, w ramach prac wstępnych nad nową ustawą Prawo zamówień publicznych, odbycie pogłębionej dyskusji czy opracowań związanych z planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym – nie wyłączyć spod rygorów zamówień publicznych.
W ocenie Izby wykonywanie opracowań planistycznych to praca ciągła, powiązana z kadencyjnością samorządów terytorialnych i ich programów rozwojowych. Powinna ona być wykonywana przez specjalistyczne wielobranżowe jednostki pracujące na zasadach budżetowych, a nie zespoły wyłonione doraźnie, przeważnie za najniższa cenę i przy małej znajomości uwarunkowań rozwojowych obszaru objętego zamówionym opracowaniem planistycznym. W efekcie obecny system planowania przestrzennego jest mało efektywny i nie zapewnia łatwego uzyskania szeregu danych warunkujących sprawne inwestowanie. Zaskutkowało to przeniesieniem niektórych opracowań , np. wariantowania lokalizacji, w szczególności inwestycji liniowych, z planowania przestrzennego na etap projektowania budowlanego - z wieloma niedobrymi następstwami i koniecznością uchwalenia dużej liczby spec ustaw, bez których nie byłoby możliwe przeprowadzenie wielu inwestycji. - Powinno się również wprowadzić w nowej ustawie Prawo zamówień publicznych możliwość polubownego rozstrzygnięcia sporów.
Aleksander Krupa, Izba Projektowania Budowlanego
Najczęściej czytane :
- Współczynniki regionalne w wersji elektronicznej (CD/online) cenników SEKOCENBUD
- Zmiany stawek robocizny kosztorysowej i narzutów w pierwszym półroczu 2024 r., w Informacjach o stawkach robocizny kosztorysowej oraz cenach pracy sprzętu budowlanego – IRS
- Analiza zmian stawek robocizny kosztorysowej publikowanych w wydawnictwie „Informacja o stawkach robocizny kosztorysowej oraz cenach pracy sprzętu budowlanego – IRS” SEKOCENBUD w okresie od 4 kw. 2006 r. do 1 kw. 2024 r.