Stabilizacja na miarę XXI wieku
W Polsce grunty określa się symbolami od G1 do G4, gdzie optymalnymi parametrami pod kątem budownictwa są te oznaczone G1, czyli grunty niewysadzinowe, a najgorszymi G4 grunty bardzo wysadzinowe. Właściwa stabilizacja gruntów podłoża to podstawa trwałej konstrukcji drogi, szczególnie na – dominujących w naszym kraju – tych o nośności G2-G4. Tylko podłoże oznaczone G1 nie stwarza problemów w zaprojektowaniu konstrukcji drogi oraz gwarantuje uzyskanie dobrej jakości i długoletniej trwałości inwestycji.
Trudne grunty G2-G4
Jeżeli pod konstrukcją drogi mamy do czynienia z gruntami, które przed budową należy doprowadzić do cech nośności G1, wtedy wymagane są dodatkowe działania stabilizujące i wzmacniające. W zależności od kategorii ruchu drogi rozpoczęcie prac na tego typu terenach następuje po określeniu konkretnych właściwości, klasy oraz stanu gruntu. Następnie przystępuje się do jego wzmocnienia. Najczęściej stosowanymi rozwiązaniami są:
– Wymiana gruntu, sięgająca głębokości od 50±100 cm, a nawet więcej. W tym przypadku należy pamiętać o dodatkowej warstwie odcinającej lub geomacie. Rozwiązanie to niestety należy do najbardziej kosztownych, ponieważ należy dodatkowo doliczyć zakup nowego podłoża, jego transport i prace ziemne rozciągające się często na setki tysięcy m2.
– Wzmocnienie podłoża warstwą łamanego kruszywa stabilizowanego mechanicznie. Tu przyjmuje się wymianę gruntu na głębokości 30-50 cm i tak jak w poprzednim przypadku wymagane jest zastosowanie elastycznej geomaty lub warstwy odcinającej z piasku.
– Metody mieszane, czyli połączenie dwóch pierwszych rozwiązań z wykonaniem stabilizacji cementami lub specjalnymi spoiwami górnej warstwy podłoża. Wykonuje się je na głębokości 30-70 cm pod właściwą konstrukcją drogową w zależności od kategorii drogi i strefy przemarzania.
Nowoczesne spoiwo drogowe
Gruntar to nowoczesne spoiwo hydrauliczne, które jest odpowiedzią na potrzeby oraz rozwój rynku inwestycji infrastrukturalnych. Produkt, występujący w dwóch odmianach, w typie HSD 5 i 12,5, przeznaczony jest przede wszystkim do zwiększania przydatności podłoża wszystkich rodzajów gruntów mineralnych, w tym również gruntów spoistych. Sprawdza się także do polepszenia i uszczelnienia gruntów na składowiskach odpadów i obwałowaniach oraz przy rewitalizacji terenów zdegradowanych. Dzięki swoim właściwościom z powodzeniem może być stosowany do poprawienia nośności i struktury, a także osuszania nasypów.
Z kolei Gruntar HSD 22,5 to produkt, który przeznaczony jest do stabilizacji oraz umacniania podłoża i mieszanek kruszyw, które są stosowane w budownictwie drogowym, głównie na podbudowy i warstwy podjezdniowe. Skład oraz właściwości fizyko-chemiczne sprawiają, że doskonale nadaje się on do pracy na gruntach gruboziarnistych, przy podwyższonych wymaganiach wytrzymałościowych. Szczególnie w warunkach silnego nasycenia wodą oraz tam, gdzie wymagany jest wysoki wskaźnik mrozoodporności.
Szerokie właściwości aplikacyjne
Ze względu na odpowiednio dobrane składniki i dodatki mineralne, Gruntar zdecydowanie przyspiesza prowadzenie prac stabilizacyjnych na różnych gruntach. Spoiwo, w porównaniu do wapna i popiołu skraca także czas oczekiwania na poprawę parametrów gruntu. Warto zwrócić uwagę, że zastosowanie każdego produktu Gruntar podczas prac stabilizacyjnych efektywnie obniża ich koszt, przede wszystkim ze względu na zminimalizowanie kosztów związanych z energią potrzebną do zagęszczenia gruntu, a także z poprawą i podniesieniem odporności na wtórne rozmiękanie.
Wśród najważniejszych projektów wykonanych na spoiwie Gruntar przez firmę Budar jest wzmocnienie nasypów na obwodnicy Kielc oraz przy budowie drogi powiatowej w miejscowości Szczucin. Ważnym projektem była także stabilizacja drogi dojazdowej i placu składowego dla wytwórni mas bitumicznych firmy Skanska w miejscowości Dębska Wola koło Kielc. Wykonano warstwę odcinającą o grubości 30 cm na powierzchni 70 000 m2. Do tej inwestycji użyto około 700 ton spoiwa. Spoiwo, w porównaniu do wapna i popiołu zdecydowanie skraca także czas oczekiwania na poprawę parametrów gruntu, a także generuje mniejszy stopień zapylenia, szybki przyrost nośności oraz niskie dozowanie. Między innymi właśnie dlatego w tej technologii firma Por B-T stabilizowała drogi wewnętrzne na „Osiedlu Południowym” w gminie Morawica koło Kielc. Produkt posłużył też do prac stabilizacyjnych węzła Żelazna Grunwaldzka w Kielcach oraz przy stabilizacji mniejszych inwestycji w Kielcach.
MGV na podst. informacji Lafarge
Najczęściej czytane :
- Współczynniki regionalne w wersji elektronicznej (CD/online) cenników SEKOCENBUD
- Zmiany stawek robocizny kosztorysowej i narzutów w pierwszym półroczu 2024 r., w Informacjach o stawkach robocizny kosztorysowej oraz cenach pracy sprzętu budowlanego – IRS
- Analiza zmian stawek robocizny kosztorysowej publikowanych w wydawnictwie „Informacja o stawkach robocizny kosztorysowej oraz cenach pracy sprzętu budowlanego – IRS” SEKOCENBUD w okresie od 4 kw. 2006 r. do 1 kw. 2024 r.