Prawo
Możliwość uzupełniania wykazu materiałów i robocizny w zamówieniach publicznych
Poniższy referat został zaprezentowany podczas 21 Konferencji naukowo-technicznej pt.:"Rola kosztorysu inwestorskiego w zamówieniach publicznych na etapie wyboru oferty i realizacji inwestycji – teoria i praktyka", która odbyła się w Ciechocinku w październiku 2015 r.
więcejZamówienia publiczne: inżynieria cenowa w kosztorysach zwykle kończy się odrzuceniem oferty
Ustalenie cen jednostkowych na poziomie, który świadczy o ich oderwaniu od jakichkolwiek realiów rynkowych, wyłącznie po to, aby wykorzystać niedoszacowanie przez zamawiającego ilości robót, jakie zostaną rzeczywiście wykonane, i po to, by wykonać na rzecz zamawiającego roboty po wyższej cenie, aniżeli odpowiadająca regułom rynkowym, narusza dobre obyczaje kupieckie.
więcejZalecenia Rady Ministrów dotyczące stosowania klauzul społecznych przez administrację rządową przy udzielaniu zamówień publicznych
W dniu 28 lipca 2015 r. Rada Ministrów przyjęła zalecenia nakładające na instytucje administracji rządowej obowiązki w zakresie uwzględniania klauzul społecznych w zamówieniach publicznych. Zalecenia są kolejną inicjatywą podejmowaną przez zaangażowane w tematykę instytucje administracji centralnej mającą prowadzić do realizacji za pośrednictwem zamówień publicznych szerszych celów krajowej polityki społecznej. Zalecenia zostały skierowane do administracji rządowej, niemniej jednak również pozostałe instytucje administracji publicznej mogą się nimi kierować odpowiednio kształtując swoją politykę w zakresie zamówień publicznych.
więcejPropozycje IZBY PROJEKTOWANIA BUDOWLANEGO zmian do projektów regulacji prawnych istotnych dla działalności budowlanej
Poniżej publikujemy obszerne i wnikliwe opracowanie IZBY PROJEKTOWANIA BUDOWLANEGO w sprawie ulepszeń do projektów zmian regulacji prawnych istotnych dla działalności budowlanej, które poddane zostały pod konsultacje środowiskowe.
więcejKONCEPCJA WDROŻENIA PRZEPISÓW DYREKTYW PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO W ZAKRESIE ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH - uwagi Izby Projektowania Budowlanego
W związku z upublicznieniem przez Urząd Zamówień Publicznych informacji o koncepcji wdrożenia przepisów dyrektyw w zakresie zamówień publicznych, Izba przekazała swoje uwagi do tego dokumentu podkreślając słuszność przewidywania wprowadzania korzystnych rozwiązań do polskich regulacji prawnych. Zgłoszono również dodatkowe sprawy, które mogą podnieść sprawność i efektywność procesów zamówień publicznych. Poniżej publikujemy przekazane uwagi
więcejKARY UMOWNE W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH – ELEMENT DYSCYPLINUJĄCY CZY POPRAWA BUDŻETU INWESTYCJI?
Zamieszczony poniżej artykuł został zaprezentowany na Konferencji zorganizowanej przez Sąd Arbitrażowy przy Stowarzyszeniu Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców w dniach 27-28 listopada 2014 r. w Warszawie.
więcejOPINIE UZP: Kryteria oceny ofert w świetle przepisów ustawy prawo zamówień publicznych po nowelizacji z dnia 29 sierpnia 2014 r.
Ustawą z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1232), obwiązującą od dnia 19 października 2014 r., została dokonana zmiana przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.), dalej „ustawa Pzp”, w zakresie kryteriów oceny ofert.
więcejKLAUZULA 13 WARUNKÓW KONTRAKTOWYCH FIDIC JAKO ODMIENNY SPOSÓB WYKONANIA ROBÓT A NIE POLECENIE ZMIANY UMOWY
Teza 1: W polskiej wersji Warunków Kontraktowych FIDIC występuje niewłaściwe tłumaczenie angielskiej wersji Klauzuli 13 „Variations i Adjustments”, która to Klauzula powinna być rozumiana wyłącznie jako prawo do „odmiennego (variations) sposobu wykonania robót”, a nie do „wprowadzania poleceniem Inżyniera zmian do Kontraktu”, ponieważ inaczej pozostaje w sprzeczności z klauzulą 3.1 gdzie Inżynier „nie jest uprawniony do korygowania kontraktu, czy wnoszenia poprawek”.
Teza 2: W zamówieniach publicznych wszelkie polecenia zmiany wydane wykonawcy przez Inżyniera czy zamawiającego, podlegają ocenie zgodności z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, a tym samym osoby te nie mają uprawnień do jednostronnej zmiany kontraktu bez zgody wykonawcy.
więcejRozstrzyganie sporów przez Sąd Arbitrażowy w świetle obowiązującego prawa
Zamieszczony poniżej artykuł został zaprezentowany na Konferencji zorganizowanej przez Sąd Arbitrażowy przy Stowarzyszeniu Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców w dniach 27-28 listopada 2014 r. w Warszawie.
więcejNIE TYLKO KRYTERIUM CENY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
W dniu 25 lipca 2014 r. została uchwalona ustawa o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych.
więcejNajczęściej czytane :
- Współczynniki regionalne w wersji elektronicznej (CD/online) cenników SEKOCENBUD
- Zmiany stawek robocizny kosztorysowej i narzutów w pierwszym półroczu 2024 r., w Informacjach o stawkach robocizny kosztorysowej oraz cenach pracy sprzętu budowlanego – IRS
- Analiza zmian stawek robocizny kosztorysowej publikowanych w wydawnictwie „Informacja o stawkach robocizny kosztorysowej oraz cenach pracy sprzętu budowlanego – IRS” SEKOCENBUD w okresie od 4 kw. 2006 r. do 1 kw. 2024 r.